افتتاح کلینیک های سیار دندانپزشکی در حاجی آباد بیرجند

دکتر قائمی از ارائه خدمات رایگان به گروه های هدف این طرح خبر داد. بنا به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی...

بنا به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین سلامت، مراسم افتتاح کلینک های سیار دندانپزشکی،روز شنبه 96/05/26 در مجتمع فرهنگی ورزشی حضرت ولیعصر(عج) روستای حاجي آباد بيرجند برگزار شد.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه خوشحالیم در ادامه طرح تحول سلامت، حوزه دندان پزشکی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: حدود 40 پایگاه سیار دندان پزشکی در کشور توزیع شده که از اين تعداد 2 کلينيک سيار آن به استان ما اختصاص يافته است.

دکتر کاظم قائمی در مراسم افتتاحیه کلینیک های سیار دندان پزشکی استان در روستای حاجی آباد تصريح کرد که هزينه اين دو کلينيک بالغ بر 560 ميليون تومان مي باشد كه 70 درصد آن را وزارت بهداشت پرداخت كرده است و ۳۰ درصد ديگر آن هم مربوط به دانشگاه علوم پزشكي مي باشد.
 وی خاطر نشان کرد که این کلینیک ها با تجهیزات کامل دندان پزشکی می باشند و گروه هدف آن هم کودکان زیر 14 سال و زنان باردار و شیرده است که خدمات كاملا رايگان در اختيار آنان قرار مي گيرد و ارائه خدمات به ساير افراد بر اساس تعرفه دولتي خواهد بود.

یکی از مهمترین وظایف دولت، ارائه خدمات سلامت است
معاون بهداشتی دانشگاه هم در این جلسه عنوان کرد: یکی از مهمترین وظایف دولت، ارائه خدمات سلامت است و از آنجا که در ارتقای زندگی جامعه نقش مهمی دارد در دولت يازدهم يکي از مهمترين هاي اولويت ها معرفي شد.
دکترکامبیز مهدی زاده با اشاره به گستردگی و پراکندگی کشور و بیان اینکه ارائه تمام خدمات به همه نقاط خیلی سخت و دشوار است، عنوان کرد: یکي از راهکارها براي آن ايجاد واحدهاي در دسترس براي تمام جامعه مي باشد.
وی افزود: استان خراسان جنوبی نیز یکی از سه استان پهناور و گسترده کشور است و از آنجا که خدمات دندان پزشکی گران می باشد و امکان اینکه خدمات با کیفيت به همه نقاط استان برسد وجود ندارد، ايجاد اين نوع کلينيک ها نقش مهمي در ارتقاي كيفي سلامت دارد.

حدود 80 درصد واحدهای دندان پزشکی استان به روز شده اند
رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: در طرح تحول سلامت علاوه بر کلینیک های سیار دندان پزشکی کارهای دیگري مانند تجهيز و بهبود استاندارد واحدهاي  دندان تمام استان هم انجام شده است که تقريبا بيش از 80 درصد آن ها به روز شده اند.
دکتر مهدی زاده با اعلام افزایش واحدهای دندانپزشکی به دنبال اجرای برنامه دندانپزشک خانواده از پایان سال 94 اضافه کرد: 30 نفر دندانپزشک خانواده در سطح استان بکارگیری شدند و به این ترتيب تعداد دندانپزشکان به 62 نفر در مراکز خدمات جامع سلامت افزايش يافت.
 وی از اختصاص دندانپزشک متعهد خدمت به دانشگاه بعد از اتمام تحصیلات آنان، پذیرش تکنسین و کاردان سلامت دهان و دندان خبر داد، وی از  فواید این کلینیک ها به برطرف کردن نيازهاي انباشته شده مردم اشاره کردکه به دليل نداشتن نيروي متخصص بايد به مرکز استان مي آمدند ولي با اجراي اين طرح كوتاه مدت اين مشكلات برطرف مي شود تا ديگر نياز نباشد براي هرخدمتي به واحدهاي ثابت استان بيايند، مگر نيازهاي پيشرفته و تخصصي دنداني داشته باشند.

واحد دندان پزشکی موجود در استان/ پوشش 95 درصدی وارنیش فلوراید دانش آموزان
معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه 57 واحد دندان پزشکی در استان داریم، اظهار کرد:  شاخص ترمیم در سال 95 نسبت به سال قبل آن که طرح تحول سلامت دهان اجرا نشده بود 2.5 برابر افزایش داشته است و همچنین از آنجا که هدف ما حفظ دندان ها است20  درصد کاهش کاهش کشیدن دندان داشته ايم.
دکتر مهدی زاده اضافه کرد: همچنین شاهد بودیم که 1.5 برابر جرم گیری، 3 برابر شیار پوش، 7 برابر عصب کشی افزایش داشته است و پوشش 95 درصدی وارنيش فلورايد دانش آموزان استان را هم داشته ايم که از مهمترين عملکردهاي ما بوده است.

مهاجرت تمام روستاهای دچار خشکسالی به حاجی آباد
رئیس شورای اسلامی حاجی آباد و عضو هیئت علمی دانشگاه هم در این مراسم اظهار کرد که حاجی آباد دارای ۱۹۷ هکتار طرح هادي و ۲ هزار ۸۵۰ خانوار جمعيت مي باشد

محمدرضا حاجی آبادی افزود: در این روستا بیش از 10 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند که از تمام روستهای خراسان جنوبی که دچار خشکسالي شده اند به اين جا آمده اند.
وی با بیان اینکه شاهد خدمت نوینی از دولت تدبیر و امید بوده ایم، عنوان کرد: مسلماً این کلينيک هاي سيار باعث ارتقاي شاخص هاي سلامت مي شود و مردم نيز استقبال گسترده اي خواهند داشت