علل و راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه

متاسفانه سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد، شاید به همین دلیل باشد که سرطان ریه کشنده ترین سرطان در انسان محسوب می‌شود. سرطان ریه در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای از خود بروز نمی‌دهد و اغلب، بیماران

علل و راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه
متاسفانه سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد، شاید به همین دلیل باشد که سرطان ریه کشنده ترین سرطان در انسان محسوب می‌شود. سرطان ریه در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای از خود بروز نمی‌دهد و اغلب، بیماران زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که سرطان در مراحل پیشرفته قرار دارد. با این حال آگاهی از نشانه‌های شایع این بیماری سبب می‌شود که این سرطان مهلک در ابتدایی ترین و درمان پذیرترین مرحله ممکن تشخیص داده شود.شایع ترین نشانه سرطان ریه، سرفه است که در صورت تهاجم تومور به لایه پوشاننده مجاری تنفسی به وجود می‌آید. با این حال، علایم زیر هم می‌توانند نشانه وجود یک توده در ریه باشند.در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید حتما به پزشک مراجعه کنید:
* افزایش تعداد یا شدت سرفه در فرد سیگاری
* سرفه به همراه خلط خونی، حتی اگر میزان خون اندک باشد.
* درد مبهم یا مشخص در قفسه سینه
* تنگی نفس در اثر فعالیت
* خشونت یا تغییر صدا که بیشتر از 2 هفته طول کشیده باشد.
* عفونت‌های مکرر ریه و مجاری تنفسی
*بروز خس خس سینه به صورت حاد
سرطان ریه ممکن است با یکسری علایم غیر اختصاصی مانند ضعف، خستگی، کاهش وزن و کاهش اشتها و علایم تهاجم به قسمت‌های دیگر بدن مانند درد استخوان و سردرد نیز همراه باشد. کشف سریع و درمان زود هنگام این بیماری در بقا و بهبود کیفیت زندگی بیمار نقش بسیار مفیدی دارد.
علل ایجاد سرطان ریه
علت ایجاد سرطان در همه جای بدن یکسان است. در سیستم کنترل تقسیم سلول‌های قسمتی از بدن اختلال ایجاد می‌شود. این اختلال ممکن است به صورت خود به خودی یا در اثر عوامل ناشناخته و یا در بیشتر موارد به علت تماس سلول با یکسری عوامل مخرب و زیان بار که به عوامل سرطان زا مشهور هستند، ایجاد شود.
مهمترین عامل سرطان زایی که سبب تغییرات سرطانی سلول‌های ریه می‌شود ترکیبات زیان بار مختلف موجود در دود سیگار هستند.مصرف سیگار هنوز هم مهمترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه محسوب می‌شود. خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو افزایش می‌یابد و هر چه سن شروع مصرف سیگار پایین تر باشد، خطرابتلا بیشتر است. دانشمندان از حاصل ضرب تعداد پاکت سیگار در روز ضرب در تعداد سال‌هایی که فرد سیگار کشیده است، استفاده می‌کنند. به عنوان مثال کسی که به مدت 20 سال روزی 1 پاکت سیگار کشیده است از نظر خطر ابتلا به سرطان ریه با کسی که به مدت 10 سال روزی 2 پاکت کشیده است، برابر است.مطالعات متعدد هم چنین نشان داده اند که خانم‌های سیگاری بیشتر از آقایانی که همان مقدار سیگار می‌کشند به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. این افزایش ممکن است به دلیل حساسیت بیشتر خانم‌ها به مواد سرطان زای موجود در دود سیگار باشد.دومین علت شایع ابتلا به سرطان ریه ،گاز رادون است. رادون گاز بی رنگ و بی بویی است که از تجزیه طبیعی اورانیوم در آب، خاک و مصالح ساختمانی قدیمی‌در زیرزمین ساختمان‌های قدیمی‌تولید می‌شود. تنفس گاز رادون با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه مربوط شناخته شده است.آلودگی هوای شهرهای صنعتی از دیگر عوامل موثر در بروز این سرطان مهلک است.
تماس‌های شغلی با ترکیباتی مانند آزبست، کلرید وینیل، نیکل، کروم و هیدروکربن‌های آروماتیک نیز از دیگر عوامل خطرساز ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌روند. ترک سیگاردربیمارانی که سال‌ها سیگاری بوده اند، خطر ابتلا به سرطان ریه را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و هر چه مدت زمان ترک سیگار طولانی تر شود، این خطر بیشتر کاهش می‌یابد؛ به طوری که حدود بعد از 20 سال ترک کامل سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه تقریباً برابر با یک فرد غیرسیگاری می‌شود.
راههای درمان سرطان ریه
جراحی: معمولا اگر ضایعه بدخیم منحصر به ریه باشد ممکن است بخش کوچک یا تکه کاملی از ریه برداشته شود.
سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر: در بعضی موارد ضایعه بدخیم سرطان ریه منجر به مسدود شدن حنجره می‌شود. درچنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می‌کند. این روش به طور کامل نمی‌تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود اما کمکی است جهت سهولت تنفس در بیمار.
شیمی‌درمانی: جهت از بین بردن یاخته‌های سرطانی پراکنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیمی‌درمانی جهت پیشگیری از عود بیماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده تجویز می‌شود. استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلول‌های سرطانی می‌‌شود.
رادیوتراپی یا اشعه درمانی: جهت از بین بردن مستقیم ضایعه بدخیم ریه به کار گرفته می‌شود. در این روش از اشعه با انرژی زیاد استفاده می‌شود و این اشعه با آسیب رساندن به سلول‌های زنده منجربه مرگ آنها می‌شود. خستگی شدید، ‌افسردگی، تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهایی وآسیب‌های عروقی و تنفسی ازعوارض جانبی رادیوتراپی است. همچنین رادیوتراپی ممکن است باعث سرکوب سیستم خون ساز بدن و کاهش گلبول‌های سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتا بروز عفونت شود.
درمان فوتودینامیک: استفاده از رنگ و نور است. در این شیوه رنگ به داخل یک ورید تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می‌شود. بعد از چند روز، این رنگ فقط در سلول‌های بدخیم باقی می‌ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می‌شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می‌کند. این امر منجر به عکس‌العمل فوتوشیمیایی که مخرب سلول‌هاست، می‌شود.
درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک که مشتمل بر بازسازی، تحریک،‌ هدایت و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن بیمار است و با استفاده از آنتی‌ بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار جهت مبارزه با سرطان صورت می‌گیرد.
استفاده از عواملی مانند اینترفرون: سلول‌هایی که فعالیت ضدتوموری مستقیم دارند، و آنتی‌ بادی‌های مونوکلونال که اثرات تداخل بقاء سلول را دارند، رشد سرطان را کاهش می‌دهد.
متخصصان ایرانی نمونه گیری با روش فریزکردن را جایگزین عمل باز ریه کردند
متخصصان مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری موفق شدند نمونه گیری با روش فریز کردن از بافت ریه را جایگزین عمل باز ریه کنند.
متخصصان این مرکز پزشکی توانسته اند با استفاده از روش برونکوسکوپی و بدون نیاز به عمل جراحی باز، یک نمونه بزرگ از ریه را به دست آورند.
با این روش که با استفاده از فریز کردن قسمتی از بافت ریه انجام می‌شود، از بیمارانی نمونه برداری می‌شود که مبتلا به بیماری پارانشیم ریه هستند یا پزشکان معالج به تشخیص دقیقی در مورد بیماری نرسیده باشند و برای تشخیص قطعی نیاز به بخشی از بافت ریه با حجم زیاد باشد.
در این روش که به صورت تیمی‌و با همکاری گروه جراحی توراکس، بیهوشی و پرستاری انجام می‌پذیرد، ممکن است خونریزی خفیفی رخ دهد که به آسانی مرتفع می‌شود.
هزینه فعلی انجام این روش در مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری با هزینه یک برونکوسکوپی معمولی قابل قیاس است که علاوه بر مزایای زیادی که از لحاظ جسمی‌در مقایسه با عمل باز دارد، از لحاظ هزینه‌های مالی نیز بسیار مقرون به صرفه است.

خیرین سلامت
۱۳۹۴/۰۵/۲۸
۱۰:۰۲
موضوعات: -