گفت و گو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره ویروس کرونا

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی ریاست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره ویروس کرونا اینچنین گفت...

 

 

رئیس دانشگاه به بیان مطالبی درباره ویروس کرونا پرداخت.
 دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی درخصوص این بیماری با بیان اینکه مردم استان باید آگاه باشند و مراقبتهای لازم را انجام دهند گفت: در طی هفته های اخیر آمادگی لازم درحوزه بهداشت و درمان و همچنین اورژانس پیش بیمارستانی انجام شده و اقدامات لازم صورت گرفته است.
 
وی با اظهار اینکه آمبولانسهای ما امکانات لازم برای انتقال بیماران مشکوک را دارند تاکید کرد: بیمارستاتهای سطح استان باتوجه به اطلاع رسانی که در این خصوص صورت گرفته، از آمادگی لازم برخوردار هستند
رئیس دانشگاه افزود:بیمارستان ولیعصر(عج) به عنوان مرکز اصلی که اگر بیمار مشکوکی داشته باشیم تجهیز شده است.
دکتر دهقانی با بیان اینکه هفته گذشته بازدیدی از مرز و پایانه مرزی داشته‌ایم، گفت: دو تیم در این دو نقطه مستقر شده‌اند تا افرادی که از کشور افغانستان وارد کشور می‌شوند را مورد بررسی قرار دهند و موارد مشکوک اجازه ورود به کشور داده نخواهد شد.
وی با اظهار اینکه این ویروس نه واکسن و نه درمانی دارد و مردم باید مراقبت‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلاء را رعایت کنند. گفت: میزان کشندگی این ویروس نسبت به موارد آنفولانزاهایی که قبلاً داشته‌ایم کمتر بوده و بین ۲ تا ۲.۵ درصد است، اما قدرت سرایت این ویروس بالا است و اگر مردم رعایت نکنند احتمال واگیری زیاد است.
رئیس دانشگاه با اظهار اینکه در صورتی که افراد علائمی از سرفه، تنگی نفس و تب داشتند حتماً به پزشک معالج مراجعه کنند گفت: با توجه به اینکه شهر قم به عنوان اولین شهر ابتلاء گزارش شده اگر افراد سابقه مسافرت طی دو هفته گذشته به قم را داشته باشند در کنار علائم فرد به عنوان مشکوک شناخته می‌شود و تحت مراقبت باید قرار گیرد.
دکتر دهقانی با بیان اینکه شستن مکرر دست‌ها با مایع‌های شستشو و مواد ضدعفونی ضروری و به مقدار قابل توجهی از انتقال ویروس جلوگیری می کند گفت: کسانی که دچار علائمی از بیماری آنفولانزا هستند حتی‌الامکان سعی کنند به منظور جلوگیری از ابتلاء سایرین و هم به منظور بهبود سریع‌تر از منزل خارج نشوند.
وی با اظهار اینکه افراد مبتلا به علائم از تماس دست با چشم و دهان خودداری کنند، گفت: اگر کسی سرفه و عطسه می‌کند با دستمال کاغذی جلوی دهان را بگیرند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.
رئیس دانشگاه افزود:اگر دستمال کاغذی در دسترس نبود افراد می توانند با داخل آرنج‌خود ازانتشار ترشحات جلوگیری کنند.
وی رعایت مسائل بهداشتی در جهت جلوگیری از بیماری را ضروری دانست و افزود: از تماس با حیوانات خودداری شود و محصولات حیوانی و غذایی حتماً پخته شود و خام مصرف نشود.
دکتر دهقانی با اظهار اینکه با انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای خودمان و دیگران تلاش کنیم گفت:ازچند هفته پیش که سازمان جهانی بهداشت شرایط بحرانی دراین زمینه را اعلام نموده ، تمامی دانشگاههای علوم ‌پزشکی سراسر کشور تمهیدات لازم را اندیشیده اند و اقدامات لازم را انجام داده اند . اما این تمهیدات مانع از سرایت و نقل و انتقال ویروس درسطح جامعه نخواهد شد مگر اینکه خودافراد جامعه این موارد بهداشتی را رعایت کنند .
 
خیرین سلامت
۱۳۹۸/۱۲/۰۳
۱۰:۲۰
تگ ها: -
موضوعات: خبرها